» تيممرهم سرفه های بی امان «

این روزها داروهای متفاوتــی به منظور درمان سرفه از سوی پزشــکان تجویز مـی شود که تا عارضه ای را کـه مـی تواند واکنشــی ســاده از ســوی ریـه ها باشــد یـا بـه دلیــل ابتلا بـه ســرماخوردگی و … بروز کرده درمان کند.
در این بین کم نیســتند داروهای شیمـیایی یـا فراورده های گیـاهی کـه روند بهبود فرد را تسریع مـی کند. تیماسین برای افراد باردار قطره و شربت تیمـیکی از آنـهاست کـه به دلیل گیـاهی بودن و داشتن مضرات حداقلی مدت هاســت نـه تنـها توجه پزشــکان به منظور تجویز بلکه بیماران را نیز بـه خود جلب کرده هست و آنـها رغبت بیشتری به منظور مصــرف آن دارند.
اگــر مـی خواهید اطلاعات بیشــتری درون این باره داشته باشید خواندن این مطالب را از دست ندهید.

تجویز درون چه مواردی لازم است

بروز سرفه درون افراد بـه این معنا هست که یك عامل خارجی وارد ریـه آنـها شده هست و بــدن مـی خواهد با عالعملی آن را دفع کنــد؛ بنابراین واکنش بدن درون قالب سرفه تلاشی هست که به منظور خارج و دفع شــدن عامل مزاحم صورت مـی گیرد.
به طور طبیعی مصرف زیـاد فراورده های ضدسرفه و خلط آور چندان مناسب نیست، تیماسین برای افراد باردار بعد بیماران نباید از آنـها بدون تجویز پزشــك اســتفاده کنند.

گاهی اوقات دلیل چنین واکنشی یك تحریك ساده است، زمانی نیز علت آن ویروسی است؛ درون این موارد مـی توان از قطره یـا شــربت تیمبرای درمان فرد بهره برد.
این درون حالی هست که به منظور مداوای سرفه هایی کـه دلیل آن مـی هست علاوه بر این فراورده حتما از آنتی بیوتیك مناسب نیز کمك گرفت، زیرا تیمتا حدی اثر تحریکی را تسکین مـی دهد اما نمـی تواند نقش درمانی آنتی بیوتیك را درون از بین بردن ویروس ایفا کنــد؛ بعد اگر عفونت مـی درون ریـه فرد ایجاد شــده اســت علاوه بر این فراورده گیـاهی حتما از آنتی بیوتیك یـا داروهای دیگر درون درمان بیمار بهره برد.

شربت یـا قطره

تیمبه صورت شــربت و قطره بـه بازار عرضه مـی شــود؛ ایــن دو مورد تنـها از لحاظ ساخت دارو متفاوت است. تیماسین برای افراد باردار البته قطره تیمدر مقایسه با شربت غلیظ تر بوده و حجــم کمتری دارد و بیمار نیــز با مصرف بـه عنوان مثــال 10 قطره٬ دوز دارویی مشــخصی را دریـافت مـی کند.

این درون حالی اســت کـه شربت شیرین بوده و برای کودکان مناسب تر اســت؛ البته به منظور هر دوز دارویی حتما تعداد قاشق های مشخصی مصرف شــود کـه تجویز مـیزان آن بر عهده پزشــك خواهد بود.
بر این اســاس حتما گفت تنـها تفاوت شــربت و قطره درون حجم و اندازه آن هست و تفاوتی درون مــاده موثره ندارد؛ بنابراین اگر افراد درون هر گروه ســنی کـه قرار دارند، مبتلا بـه بیماری خاصی نباشند، تجویز شربت و قطره به منظور آنـها فرقی نمـی کند. البته نقل و انتقال قطره به منظور افراد راحت تر است.
اشخاصی کـه باید درون ساعت مختلف روز درون خارج از منزل حضور داشــته باشند، مانند محل کار راحت تر مـی توانند این دارو را درون قالب قطره با خود همراه ببرند، که تا در ســاعت های تعیین شده مصرف کنند. اما تاثیرگذاری شربت و قطره تیمبه یك مـیزان است.

تداخل دارویی ندارد

اگر چه از تحریك مخاط دســتگاه گــوارش درون بعضی بیماران بـه عنوان عوارض جانبی یـاد مـی شود، اما واقعیت این هست که تداخلی درباره این فراورده ثابت نشده است، تنـها اشــاره بـه این نکته ضرورت دارد کـه در روش های پزشــکی و درمانی گاهی اوقات به منظور افراد داروی ضدسرفه و زمانی خلط آور تجویز مـی شــود کـه بایکدیگر متفاوت است، بنابراین نمـی تــوان این دو نــوع دارو را بـه جای یکدیگر تجویــز کرد.

درباره آویشــن این موضوع بـه اثبات نرسیده اســت کـه این فراورده ها بـه طور دقیق کدام یك از این خاصیت ها را دارند. توصیـه ای کـه پزشکان حتما به بیماران داشته باشند، این هست که اگر بیمار بـه مدت دو روز از این فراورده گیـاهی استفاده کند، اما سرفه وی کنترل نشود، این امکان وجود دارد کـه دلیل بروز عارضه درون وی عفونت مـی باشد؛ بنابراین  پزشك بعد از معاینـه درون صورت تشخیص حتما برای وی آنتی بیوتیك تجویز کند زیرا ناراحتی های تنفسی کـه در بیشــتر موارد درون اثر ویروس ها رخ مـی دهند بـه راحتی تبدیل بـه عفونت های مـی مـی شوند و احتیـاج بـه مصرف آنتی بیوتیك دارند، اگر یك عفونت ساده ویروسی باشد درون مدت یك که تا دو روز بهبود خواهد یـافت.

دارویی با عوارض جانبی بسیـارکم

هر فراورده ای مـی تواند یك عارضه جانبی داشــته باشد. درباره فراورده های گیـاهی این عوارض کمتر اســت. درون باره این فــراورده دارویی دو نوع عارضه ممکن اســت بروز کند.
عارضه نخست مربوط بـه گیـاه آویشن است، البته این عارضه زیـاد رواج ندارد و قرن هاســت کـه انسان از آویشن بـه شیوه های مختلف استفاده مـی کند. با این حال ممکن هست ترکیبات آویشــن باعث تحریك غشاهای مخاطی درون بدن فرد شــود.
بخش دیگر نیز مربوط بـه عصاره و موادی هست که درون فرمولاسیون آن بـه کار رفته اســت کـه در صورت بروز آن حتما مصرف دارو قطع شود، بـه عبارتی چنین عوارضی بـه دارو و گیـاه ربطی ندارد و به فراورده هایی کـه در فرمولاسیون بـه کار رفته هست مربوط مـی شود.

فراموش نکنید، بــروز برخی از عوارض دلیل بر این نیســت کـه مصرف دارو حتما به طور کامل قطع شــود، بلکه مـی توان با کنترل آن از بار مشکلاتی کـه برای بیمار ایجاد مـی کند کاست که تا دوره درمان وی تکمـیل شود؛ بـه طور نمونـه مـی توان آن را همراه با غذا مصرف کرد، یـا از فرمولاسیون های جدیدتر آن کـه باعث بروز ناراحتی های گوارشی نمـی شود بهره برد که تا هم عارضه کنترل و هم دوره درمان تکمـیل شود.
همچنین بـه دلیل کارآیی یك دارو بهتر هست بیمار به منظور مدتی بروز برخی مشــکلات را تحمل کند یـا شــیوه مصرف آن بـه طور نمونـه از شــربت بـه قطره یـا برعتغییر دهد که تا دارو اثر کرده و بیماری درمان شود.

چه افرادی نباید تیممصرف کنند

اگر چه این دارو بـه دلیل داشتن پایـه گیـاهی و به عبارتی قرار گرفتن درون مجموعه فراوری های گیـاهی بـه بسیـاری از بیماران توصیـه مـی شود، اما درون مواردی نیز استفاده از آن محدودیت هایی به منظور افراد دارد؛ بـه عنوان مثال تیمبه زنان باردار، توصیـه نمـی شود.
البته اشاره بـه این نکته ضرورت دارد کـه عوارض این دارو یـا مفید بودن آن به منظور زنان باردار هنوز بـه طور علمـی مشخص نشده است، اما پزشکان بـه این اتفاق نظر رسیده اند کـه از هیچ فراورده دارویی که تا حد امکان به منظور زنان بار دار استفاده نکنند.
علاوه براین گفته مـی شود زنان شیرده که تا زمانی کـه به کودک خود شیر مـی دهند نیز بهتر هست از این دارو استفاده نکنند، زیرا ایمنی مصرف آن به منظور آنـها اثبات نشده است.

توجه داشته باشید تیمفراورده دارویی از یك گیـاه معطر بوده و ممکن هست از راه های مختلف دفع شود کـه ترشح درون شیر نیز یکی از این راه ها بـه شمار مـی رود، بنابراین ممکن هست مزه شیر مادر که تا حدودی تغییر کرده و نوزاد وی از خوردن آن امتناع کند یـا با اکراه این کار را انجام دهد.
از این رو ترجیح براین هست در دوره بارداری و شیردهی این دارو تجویز نشود که تا ادله مطمئن تری به منظور مفید و بی ضرر بودن آن بـه اثبات برسد.  گروه بعدی کـه مصرف این دارو به منظور آنـها بـه نوعی منع شده هست نیز شامل بیمارانی مـی شود کـه مبتلا بـه ناراحتی های شدید دستگاه گوارش هستند.

علاوه بر این افرادی کـه دچار بیماری های کلیوی از جمله التهاب کلیـه هستند هم نباید این دارو را به منظور درمان سرفه خود مصرف کنند، دلیل منع استفاده به منظور این بیماران نیز این هست که گفته مـی شود تیممـی تواند اثر تحریکی روی مخاط لوبیـاهای سحرآمـیز بدن درون هنگام دفع دارو داشته باشد.
در شرایطی کـه مجاری اداری فرد ملتهب باشد نیز نباید این دارو به منظور وی تجویز شود، علت آن هم دلیل مشابهی هست که درباره مبتلایـان بـه التهاب کلیـه عنوان شد. درون این موارد نیز البته تاکنون تحقیقی کـه به طور دقیق اثبات کند مصرف این دارو به منظور چنین بیمارانی مضر است، صورت نگرفته است.

اما پزشکان براساس نگرانی و مطالعات شخصی خود درون مواردی از تجویز تیمبرای این گروه از افراد خودداری مـی کنند. اگر فردی کـه به هر دلیلی دچار سرفه شده و نیـاز بـه تجویز دارو بـه عبارتی شربت تیمبرای وی است، اما بـه بیماری دیـابت نیز مبتلا است، حتما به یك نکته توجه کرد، اینکه درون شربت تیمساکاروز Sucrose وجود دارد کـه یك ترکیب آلی دی ساکاریدی بـه شمار مـی رود و دارای گلوکز و فروکتوز هست و به منظور بیماران دیـابتی ممکن هست مشکلاتی را ایجاد کندغ از این رو بـه جای شربت حتما قطره تیمبرای این افراد تجویز کرد.

دکتر فراز مجاب/داروساز – دانشنامـه پزشکی: تیماسین برای افراد باردار




[شربت و قطره تيم| دانشنامـه پزشکی مدپلاس تیماسین برای افراد باردار]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 18 Jul 2018 20:57:00 +0000